søndag 4. september 2011

Femundsmarka Dag 1

Jeg tenkte jeg skulle gå litt inn på hvordan årets tur har vært. Det er en stund siden vi var på tur, men mye har skjedd i mellomtiden så jeg har ikke rukket å skrive no særlig før nå. Men bedre sent en aldri. Jeg tenkte å gå gjennom dag for dag, sånn ca.

Første dagen startet hjemme i Sandefjord. Vi satte kursen for Elgå rundt ca. kl.07.00. Herfra gikk bilturen oppover. Værgudene var heldigvis på vår side denne dagen. Er jo greit å ha litt bra vær selv om man skal kjøre bil.

Det ble noen stopp på vei opp for å strekke på bena og få luftet Mia. Forbi Oslo kom Christian på at han hadde glemt å ta på seg belte(nei ikke bilbeltet). Vi var innom flere butikker i Elverum uten hell. Til slutt fant vi et på Ultimo på Trysil.

Fjellstua på Elgå

Etter å ha kjørt litt slalom mellom reinsdyr kom vi til Elgå. Dette var stedet vi skulle gå fra og komme tilbake til om en uke. Planen vår var at vi skulle spise middag på Elgå før vi startet turen. Til vår store skuffelse så vi på menyen at de ikke serverte middag før etter kl.16.00. Dette resulterte i at vi måtte ta til takke med en skive med elgkarbonade. Joda den smakte godt, men til en pris på nærmere 80 kr +20 kr for vann, ble det med dette. Et tips her : Spis evt på veien før man kommer til Elgå, eller kom senere hvis man vil ha seg en god middag før turen.

Fra Elgå skulle vi gå til Svukuriset første dagen. Det er mulig å gå to veier til Svukuriset. Den ene er en sti som går over en liten ås, den andre er en grusvei som følger Femund. Vi valgte å følge veien denne dagen. Veien byr på mye fin natur og er helt grei å følge, ikke mange lange oppoverbakker, før man begynner stigningen til Svukuriset. Vi hadde også noen stopp underveis. Det er ikke bra å begynne en ukes tur alt for hardt :)

Utpå ettermiddagen kom vi til Svukuriset. Denne hytten er eid av Turistforeningen. Dette er en plass hvor alle kan komme seg til. Ja da mener jeg alle. Bilveien går helt frem til hytta. Da vi kom inn på plassen ble Christian ønsket velkommen av to store veps. I frykt for å bli stikki, startet jeg å løpe opp bakken med masse grus. Dette resulterte i at sekken kom fremover og tyngden ble for stor, og der lå jeg å kavet i gresset. De som kom bak oss tittet rart og snakket ikke til oss under oppholdet på Svukuriset. Kanskeje de trodde at vi lekte første mann frem ? :)

Vi fikk også møte på Femundsmaka`s store "fiende" MYGGEN. Den fulgte oss tett hver gang vi stoppet på veien opp, og bak Svukuriset var det ikke særlig mye mindre mygg der heller. Men med god innsmøring med myggmiddelet MYGGA, holder de fleste seg borte. Vi satte opp teltene på baksiden av hytta. Her er det mulighet for flere telt, men man må merke seg at man må betale for å ligge over i telt. 55 For medlemer av DNT og 65 for ikke medlemer. Det ble tidlig kvelden denne dagen, også for å komme seg litt vekk fra myggen.