onsdag 26. oktober 2011

Femundsmarka Dag 7

Lorthålet - Synnervika

Vi var nå kommet til turens nest siste dag. Etappen i dag ble den korteste av alle. Det var snakk om kanskje 2-3 timers gange. Vi startet dagen rolig, stresset ikke. Planen var å følge en sti som går fra Lorthålbua, gjennom et hyttefelt og frem til Synnervika. Denne fant vi etterhvert. Det er ikke bestandig like lett å finne stiene i terenget i Femundsmarka. Da mange av stiene ikke er merket, eller de blir lite brukt. Men vi fant frem. Vi tok også en del pauser, blandt annet ved en av Femund`s fine sandstrender.

Fremme ved Synnervika tok vi oss en titt rundt ved kaia til Femund II. Deretter var det tid for å finne leirplass. Den ble funnet ca 200 meter fra kaia. Dette var veldig greit da vi skulle rekke båten tidlig morgen etter. Etter å ha sett på filmer fra andre som har vært i femundsmarka, er dette en godt brukt plass til dette ! Etter teltene var satt opp, ruslet vi rundt for å se oss litt om. Vi stoppet å snakket med noen fra Fredrikstad, som anbefalte oss å dra opp til Langen Gjestegård. Vi tenkte ikke stort over dette da, men etter å ha ligget på gresset utenfor teltene en periode og ikke vekslet mange ord tittet vi på kartet. Det var snakk om 2-2,5 km opp til Langen. Det hadde smakt med en Cola iallefall, om ikke annet. Og sånn ble det ! Vi tok bena fatt og ruslet opp til Langen Gjestegård. (les mer om Langen Gjestegård her)
Leir ved Synnervika
Det skjedde ikke stort mere denne dagen. Maten smakte himmelsk, og vi rullet vel mer eller mindre tilbake til teltene etter måltidet. På kvelden traff jeg også en gammel kolega som jeg hadde gått på skole sammen med. Man regner jo ikke med å treffe på kjentfolk.

Synnervika
Vi prøvde også fiskelykken denne dagen, vi mener selv at vi iallefall hadde et par napp. Men mer fisk ble det ikke. Denne kvelden var også den værste med tanke på mygg og knott.