mandag 27. februar 2012

Friluftstips

Har laget en liten film snutt av noe vi prøvde ut under turen til Femundsmarka i sommer. For å spare litt plass gikk vi til innkjøp av vakumposer. Altså pakksekk med ventil. Dette fungerte utrolig bra! Du omtrent halverer volumet med denne. Du kan pakke teltet(eller andre ting) som en pølse, eller flat så man kan legge den inntil ryggen. Teltet som vi brukte var et Helsport Nordmarka 2. Ta en titt på filmen å se selv. Hunden bak på filmen driver på med noe helt annet :)


Det vil nok også komme flere slike filmer etterhvert !

Legg gjerne igjen kommentarer ! :)

8 kommentarer:

  1. genialt Christian:) dette må kjøpes inn;)

    SvarSlett
  2. Litt off-topic, men hva synes du om det nevnte teltet? Altså Helsport Nordmarka 2?

    SvarSlett
  3. Nei syntes ikke dette er off-topic. Jeg syntes Helsport Nordmarka 2 er et veldig greit telt. Da tar jeg prisen osv i betrakning. Man får jo som oftes det man betaler for, men her syntes jeg man får litt mer. Teltet fungerer fint som 1 mannstelt, kan nok bli trengt med 2 voksne + sekker. Forteltet er i minste laget, men funker greit til 1 person. Jeg ville vel ikke anbefalt å fyre primus der f.eks. Jeg kunne også kanskje tenkt meg telt duken i ripp-stopp. Jeg har også satt inn teltet (sømmene) med ekstra impringnering. Så teltet holder også bra i regnvær. Har ikke fått testet det under mer "ekstreme" forhold. Men alt i alt er dette et helt OK telt. Vekten på 1-2 mannstelt ligger på rundt 2 kg. Går man under dette går det mye ut over kvaliteten. Har sett på Helsport sine superlight telt, skal jeg på langtur vil jeg nok heler velge bort noe annet å heller ha et telt som veier 1kg mer enn superlight teltet. Håper dette var et greit nok svar ?! Til sitt bruk kan jeg anbefalle teltet !

    God tur !

    Friluftshilsen
    Christian

    SvarSlett
  4. Tusen takk for utfyllende svar!

    Endte opp med å kjøpe teltet, og brukte det i en uke nå, og må si meg enig med deg! Synes teltet gjorde jobben mer enn godt nok!

    God nok plass til både meg, bikkja og diverse ting inni teltet, men noe tomanns-telt er det ikke for voksne karer i alle fall... Det eneste jeg gjerne skulle hatt, var mer takhøyde, men jeg tok med en gapahuk i tillegg som jeg kunne sitte og spise i under regnvær, noe vi absolutt har hatt nok av i sommer!

    SvarSlett
  5. Dette var smart! Likte godt hunden i bakgrunnen ja. Han følte vel han måtte ha en liten scene han også:)))

    :)) Fin blogg!

    SvarSlett
  6. Hva slags vakumpose brukte du / dere?

    SvarSlett
  7. Hei, og takk for mange fine innslag som dere har laget. Dette med vakumposer var kjempelurt. Er mye man kunne stappet inne i der. Eneste minuset, er at da får man bare plass til enda mer som gjør sekken blytung :-) Men er man moderat, går det ann. Hvor kjøpte dere disse posene? Finnes de i forskjellige str? Mvh Roy

    SvarSlett
  8. Hei! Lå over i telt ved Tverrsjøen i Nordmarka fra fredag til lørdag. Gikk med pulk fra Mylla dam. Min første overnatting i telt alene. Teltpluggene tok ikke tak i snøen, så jeg måtte bruke staver og ski. Men jeg fikk fyr på primusen og er veldig fornøyd med meg selv. Men når jeg forteller dette på jobben får jeg bare kommentarer som "jeg har da seng hjemme" eller ingenting. Er ikke det litt skuffende? Hilsen Vigdis 62 år.

    SvarSlett