mandag 3. oktober 2011

Innlegg fra Espen på jakt !

Da var det igjen tid for opplæringsjakt i regi av Vestfold jeger og fiskeforening. Jeg sier igjen, siden det er tredje gangen jeg melder meg på denne type jakt.




Først og fremst er dette kurset tilegnet ungdom og førstegangsjegere, men alle kan i hovedsak melde seg på. Enten man har tatt jegerprøven eller ei.

Jeg tok jegerprøven for snart 3 år siden, og føler jeg har fått stor nytte av disse kursa. Har foreløpig deltatt på Harejakt 2 ganger og Fuglejakt 1 gang.

Nytt i år er Rådyrjakt som foregår Søndag 23. Oktober. Forøvrig er det gratis å delta, men jeg kom dessverre ikke med denne gangen.



Årets fuglejakt gikk av stabelen i Lardals dype skoger 23-25 September, nærmere bestemt ved Breivann. Der har Sandefjord JFF ei hytte som man kan leie til en hyggelig døgnpris.

Det ble ikke så mange bilder i løpet av turen, som kan skyldes at jeg ikke er en veldig ivrig fotograf, men også at man ikke rekker å ta opp kamera i løpet av de ca.2 sekundene man

har fra man oppdager fuglen, til den som regel har fløyet.

Dette er en meget nervepirrende jaktform, som krever en hel del konsentrasjon, og viten om dyras adferd.

Da kan man jo tenke seg hvordan det ser ut når 8 rykende ferske "jegere" inntar skogen, og samtlige Skogsfugler har hørt oss på flere kilometers avstand. Helga resulterte likevel i 2 skuddkjangser av undertegnede, samt felling av ei Nøtteskrike fra en av de andre deltakerne.



For mer info om opplæringsjakta, og innmelding i din lokale jeger og fiskeforening kan du besøke www.njff.no



-Espen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar